Schijfremmen en de blokjes vernieuwen (en meer!)

Ik was al langer van plan om de gehele remmerij een keer te vernieuwen.
Maar doordat er vorige week een vreemd schurend geluid tijdens het remmen ontstond, dit nu toch maar naar voren gehaald.
Na de schijven en de remblokjes besteld te hebben bij de Cabriohoeve, had ik deze al compleet met veertjes en klemmetjes de volgende dag voor de deur liggen.
Nu nog even een dag plannen wanneer dit kan plaats vinden
Door het ontbreken van een royaal ingerichte en van een brug voorziene garage of sleutelhok, moet ik het altijd "aan de straat" doen.
Niet altijd handig of leuk, omdat je dan ook afhankelijk bent van o.a. het weer. Maar het is niet anders.
De volgende dag was er een droge en zonnige dag voorspeld. Dus de avond ervoor alvast de MX5 maar ff op de bokjes gezet.


De voorzijde waar de geventileerde schijven opzitten (omdat daar toch de meeste remdruk op komt te staan), was al gauw gedaan.
Ook het spul meteen weer in hoge temperatuur bestendig vet gezet.
De rode gedeelten die ik jaren geleden al een keer geschilderd had, moet ik later nog maar een keer weer over lakken.
Tja, en toen kwam er een stuk meerwerk bij kijken......
De achterste klauwen aan beide zijden zaten vreselijk vast. Zo erg zelfs, dat in eerste instantie je de klauwen niet eens naar boven kon kantelen. Dit moest met het nodige geweld gebeuren.
Toen dit eindelijk ging en de remblokken eruit konden worden gehaald, was de remklauw met geen mogelijkheid van de bracket met de glij-pen af te krijgen. Tot op het laatst met een moker erbij dit zelfs niet lukte.
Het schurende geluid bij het remmen, was nu ook te verklaren. De klauw rechtsachter die zo vast zat, had één van de remblokken tot op het staal scheef afgesleten.....
Toen de zgn. bracket's, "waar de glijpennen aan vastzitten" er af geschroefd om zodoende de complete klauw eraf te kunnen halen.
We lazen op de site, dat de mensen van de Cabriohoeve nog met vakantie waren. Daarom de maandag erop direct naar Gasselte heen gereden om nieuwe klauwen en brackets te halen.

Gelukkig waren de onderdelen op voorraad, want dat hadden we op site van hen al even gecontroleerd hoor....:-)
Bij thuiskomst eerst de delen maar weer even rood gemaakt, vintieleuk!!


de zgn. brackets de glij-pennen, waarmee de klauwen op de bracket's zitten

Maar, ze hebben ook geen schuld. De auto is nu 19 jaar "in ons bezit", en of er voor die tijd ook nieuwe klauwen op zijn gezet.... niet bekend!
Geeft toch wel weer een goed en veilig gevoel.
Kost wat, hebbie ook wat!!

De remolie moest ook opgevangen worden toen de remleidingen van de klauwen af werden gedraaid, dus uit de keuken maar even een bakje "geleend".
Als je het nieuwe spul erop zet, merk je wel dat dat heel wat soepeler werkt allemaal.



De veertjes en klemmetjes, ingevet weer op hun plaats. De klauw met één glij-pen op de bracket.

Dat ziet er weer netjes uit.
De klauw inclusief de remblokken over de schijf geplaatst. En met de tweede glij-pen erin vastgedraaid.
Na een paar uurtjes klussen is dit ook weer gelukt, inclusief het ontluchten van het hele systeem.
Daarna even op pad om op een rustig stukje weg, de zaak "in te remmen". Wat een stank komt daarbij vrij, de verf moet er ook goed afgeremd (gebrand) worden. Toch wel een merkbaar verschil hoor met de deze nieuwe remmerij.
Maak jouw eigen website met JouwWeb