Taxatie


Op deze pagina vertel ik iets over de taxaties die de MX5 krijgt met betrekking tot de verzekering. Wij vinden het belangrijk om onze MX5 te laten taxeren. Dit i.v.m. de verzekering die we hiervoor afsluiten.
De dagwaarde van een Mazda MX5 NA van die leeftijd (1992) is voor de autohandel normaliter niet veel meer. Hij is per slot van rekening nu (2025) al 33 jaar oud. Als je er dan een ongeluk mee krijgt of een ander veroorzaakt schade aan je wagen, krijg je de dagwaarde uitbetaald.
Dat is meestal niet meer dan een paar honderd euro. En daar heb je geen andere vergelijkbare wagen voor terug. Terwijl er door de eigenaar al die jaren heel wat tijd en geld in is gestoken om hem op een goed niveau te krijgen én te houden.
Ook is het handig dat, als je hem al wilt verkopen!.., dat jij en/of de nieuwe eigenaar weten wat de waarde op dat moment van de wagen is.
De premie van de verzekeringsmaatschappij, is dus afhankelijk van wat de taxateur aan waarde bepaald voor de auto.

Bovenstaande foto is al weer 9 jaar geleden gemaakt na een taxatie dag in Amersfoort.
De taxateurs die deze taxaties uitvoeren moeten wel aan bepaalde eisen voldoen.
Er moet door de taxateur een rapport op worden gemaakt voor en opgestuurd worden aan de verzekeringsmaatschappij.
Een taxatie is ook dan alleen geldig als:
- De taxateur is aangesloten de bij Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC), Federatie TMV, Verenigd Register van Taxateurs (VRT), of Register Experts en Taxateurs Motorvoertuigen (RETM).
- Het rapport mag niet niet ouder zijn dan drie jaar, dus om de drie jaar vind er een taxatie plaats.
- Het rapport op je naam staat.
Klasse indeling zoals b.v. bij de laatste taxatie van onze MX5, op basis van de (in ons geval) FEHAC.
FEHAC Kwaliteitsklasse indeling klassieke voertuigen bij taxaties
1. Uitmuntend
Optisch en technisch in topstaat. Origineel, zonder waarneembare gebreken,
beschadigingen of gebruikssporen. Restauratie volgens destijds geldende
specificaties. Potentieel concourswinnaar.
Een voertuig waarbij men ook nauwkeurige beoordeling geen enkel gebrek
kan vaststellen. Voor een staat 1 voertuig geldt dat het in de toestand
verkeert, die te vergelijken is met de toestand van aflevering 'af fabriek'. In
niet-gerestaureerde nieuwstaat of een perfecte restauratie. Een uitmuntend
voertuig komt zelden voor.
2. Zeer goed
In zeer goede, niet-gerestaureerde staat verkerend voertuig dan wel
vakkundig gerestaureerd. Met geringe gebruikssporen.
Een voertuig dat er bij eerste beschouwing uitstekend uitziet, maar bij
nauwkeurige beoordeling toch wat lichte gebruikssporen heeft. Nauwelijks
slijtage in de technische delen. Vaak een oudere restauratie of een zeer
goed geconserveerd origineel voertuig.
3. Goed
In gebruikte toestand met normale gebruikssporen overeenkomstig de
ouderdom van het voertuig. Gebruiksklaar, kan direct deelnemen aan het
verkeer. Geen directe reparaties noodzakelijk.
Er kunnen gebreken, gebruikssporen en slijtage zichtbaar zijn. Een voertuig
dat beschikbaar is om te kunnen gebruiken. Veel klassieke voertuigen zullen
in deze conditie zijn.
4. Matig
Een voertuig dat nog wel inzetbaar is. Compleet in alle onderdelen. Wel met
direct zichtbare gebruiks- en slijtagesporen. Enige corrosie mogelijk.
Eenvoudige reparaties zijn noodzakelijk.
Een voertuig dat wel compleet is, maar dat wel onderhoud, reparatie of
vervanging van slijtagedelen nodig heeft.
5. Slecht
Niet rijklare toestand. Veel werk nodig aan het gehele voertuig om het weer
rijvaardig te maken. Er ontbreken dikwijls meerdere onderdelen.
Een restauratieobject dat veel tijd en werk vergt om er weer een rijklaar
voertuig van te maken. Bij eerste aanblik al duidelijke gebreken zichtbaar.
Onderdelen ontbreken of liggen er los naast.
Heul toevallig komt morgen, 28 februari, de taxateur hier weer aan huis om voor de drie aankomende jaren, de waarde weer vast te stellen. Het zal mij benieuwen of de waarde weer iets gestegen is, maar daar ga ik wel vanuit.
Maak jouw eigen website met JouwWeb