Gegevens van de MX5 NA


Carrosserie

Carrosserie:  Cabrio (roadster)

Generatie: MK1, MX-5 NA  (1989-1998)

Aantal deuren: 2 deuren

 

Motor

Motortype - Aantal cilinders: In lijn 4

Motorbenaming - Motorcode: B 6 ZE

Brandstoftype: Benzine

Brandstofsysteem: Bosch L-Jetronic fuel injection

Motor Uitlijning: longitudinaal

Cilinderinhoud: 1598 cm3

Boring x Slag: 78.0 x 83.6 mm

Aantal kleppen: 16 Kleppen

Aanzuiging: Atmosferische motor

Compressieverhouding: 9.4

Totaal max. vermogen: 115 PK/ 85 kW@ 6500 tpm

Totaal max. koppel: 135 Nm@ 5500 tpm

Aandrijving: Achterwielaandrijving

Transmissie versnellingsbak -

Aantal versnellingen: 5 versnellingen handgeschakeld

 

Verbruik

Verbruik - Brandstofverbruik - Gecombineerd - Gemiddeld :7.8 L/100 km

Actieradius: 576 km

Brandstoftank - Tankinhoud: 45 L

Prestaties

Topsnelheid: 195 km/u

Acceleratie van 0-100 km/u in seconden: 8.8 s

 

Maten, Afmetingen, Gewichten

Wielbasis: 226.0 cm

Lengte: 395.0 cm

Breedte: 168.0 cm

Hoogte: 123.0 cm

Spoorbreedte voor: 141.0 cm

Spoorbreedte achter: 142.7 cm

Massa leeg voertuig - Ledig gewicht: 950 kg

Gewicht - vermogen Verhouding: 8.3 kg/pk

 

Interieurafmetingen

Aantal zitplaatsen: 2 stoelen

Bagageruimtevolume - Laadvermogen :160 Liter

 

Remmen en Banden

Remmen: Voor - Schijven Afmetingen: Gev. Schijven (235 mm

Remmen Achter- Schijven Afmetingen: Schijven (231 mm

Bandenmaat voor - Wielmaat Afmetingen: 185/60 R14

Bandenmaat achter - Wielmaat Afmetingen :185/60 R14


Modellen MX5

 

 

Dit zijn de tot nu toe 4 uitgebrachte modellen van de MX5.

NA / NB / NC / ND 

 

In Europa wordt hij de MX5 genoemd.

In Japan, waar hij gemaakt wordt, de Eunos.

In America en Canada is het de Miata


1989-1997 Mazda MX-5 NA (MK1)

Het 'oermodel’ met de inklapbare koplampen. Tot 1993 was er uitsluitend een 1,6 litermotor verkrijgbaar die 116 pk en 135 Nm-koppel aan 5500 tpm leverde. Vanaf 1994 kwam er naast de 1,6 liter een sterkere 1,8 liter versie beschikbaar, die 131 pk leverde en een koppel van 152 Nm aan 5000 tpm. Het vermogen van de 1,6 liter motor werd vanaf 1995 verlaagd naar 90 pk. Dit gebeurde middels kleppen die minder lang opengingen d.m.v andere nokkenassen, een lagere compressie en een aangepast motormanagementsysteem. Het vrij bescheiden koppel van 129 Nm werd door deze aanpassingen bij 4000 tpm vrijgegeven, wat – ondanks het vermogensverlies – zorgde voor een vlot oppakkende motor. Mazda voerde de “downsizing” van de motor vooral door om een breder publiek te bereiken. Deze 1,6l/90 pk-versie kwam alleen in Europa op de markt.


1998-2005 Mazda MX-5 NB (MK2)

De belangrijkste wijziging bij dit model was het verdwijnen van de inklapbare koplampen, wat op protest van MX-5-fans kon rekenen. De klaplampen werden vervangen door wat conservatiever gevormde geïntegreerde plastic koplampen. De chromen deurgrepen van de NA werden vervangen door in de kleur van het koetswerk gespoten modellen. De lijn van de NB werd hertekend, wat resulteerde in een massiever voorkomen en een aanzienlijke gewichtstoename. In 2002 kreeg het model een facelift en werd sindsdien ook de NB FL of Mark 2.5 genoemd. Dit model onderging wijzigingen in het audiosysteem, koplampen, mistlampen, front, middenconsole, stoelen en kofferbakverlichting. De NB serie was leverbaar met een 1,6 en een 1,8 liter motor. Het vermogen en koppel van de 1,6 liter steeg naar 110 pk en 134 Nm bij 5000 tpm. Het vermogen van de 1,8 liter motor steeg naar 141 pk, zo ook het koppel naar 162 Nm bij 4500 tpm.


2006-2014 Mazda MX-5 NC (MK 3)

Een wederom vernieuwd model waarin de lijnen van de vorige modellen nog steeds herkenbaar zijn. De carrosserie werd wat ronder door de uitgeklopte wielkasten. Het interieur werd aangepast aan de hedendaagse stijl. Bij de NC is er de keuze tussen een 1,8 liter motor van 126 pk of een 2,0 motor van 162 pk, wat opnieuw zorgde voor een toename in rijklaar gewicht. In 2006 brak Mazda ook voor het eerst met een jarenlange traditie: er kwam een MX-5 met stalen klapdak op de markt, wat opnieuw een toename in het gewicht betekende. De vertrouwde softtop bleef echter beschikbaar. In het najaar van 2008 stelde Mazda op hde salon van Parijs een facelift voor van de NC, de NC FL of Mark 3.5 genoemd. Deze is herkenbaar aan de grotere grille en de hertekende bumpers. Ook de kop- en mistlampen en de achterlichten werden gewijzigd.


2015-heden Mazda MX-5 ND (MK4)

In september 2014 werd door Mazda de vierde MX-5 generatie onthuld: de ND. De vormgeving is gericht op het zogenaamde Kodo- (soul of motion) ontwerp en omvat technologische skyactiv-aanpassingen (speciaal ontwikkelde motoren en een chassis waarbij het zwaartepunt verder omlaag is gebracht). Hiermee werd een gewichtsreductie van 100kg bereikt ten opzichte van het NC-model. De ND is iets korter en iets breder dan zijn voorgangers en wordt in mei 2015 op de Europese markt uitgebracht. Hierbij kan men kiezen uit een 1.5 liter/131PK motor (uit de nieuwe Mazda 2) en een 2.0 liter/160PK motor, beide met een 6 versnellingsbak. Voor levering buiten Europa zal alleen de 2 liter versie beschikbaar zijn.